Så här handlar du hos oss samt information om reklamation och returer.

Vi säljer för närvarande enbart till kunder i Sverige

Faktura genom Klarna.
Du gör ditt köp och väljer faktura. Fakturan skickas till din mail och du kan i lugn och ro kolla igenom dina varor så att allt är ok. Du har 14 dagar på dig att betala din faktura. Du får besked direkt om du blir beviljad faktura och dina varor är klara att skickas så fort som köpet gått igenom

Delbetalning eller Klarna kampanj.
Du gör ditt köp som vanligt och väljer delbetalning i kassan. Du får en orderspecifikation i din e-mail och får sedan en delbetalnings avi hemskickad direkt från klarna där du kan välja hur mycket du vill betala varje månad. Du kan närsomhelst slutbetala din kredit. Du får besked direkt om du blir beviljad delbetalning och dina varor är klara att skickas så fort som köpet gått igenom

Kortbetalning och banköverföring
Genom Klarna kan du även betala med ditt kort eller genom att betala direkt med en banköverföring. När ditt köp gått igenom får du en orderbekräftelse i din mail som fungerar som kvitto för din betalning. Din beställning är sedan betald och klar för att levereras.


Leverans till annnan adress
Om du vill uppge en annan lev adress än din egen folkbokföringsadress så väljer du att inte fylla i personnummer, men kan då enbart välja att betala med kort eller banköverföring. Tänk på att uppge din egen mail adress och mottagarens mobil nummer, på så sätt skickas kvittot till dig och mottagaren får paket aviseringen,

Betalning med Swish
Nu kan du även betala med Swish. Beställ som vanligt, i kassan väljer du Swish som betalningsalternativ. På orderbekräftelsen står vilket nummer du skall Swisha till. Tänk på att din beställning inte skickas förrän vi fått din betalning.

Leverans alternativ

Standard frakt DHL Servicepoint 59kr

Vi tillämpar enhetsfrakt i webbutiken och skickas i regel med DHL servicepoint. När din beställning är klar för leverans, så får du en leveransbekräftelse i mailen du uppgett och 1-3 dagar senare beroende på hur långt upp i landet du bor är paketet framme på ditt geografiskt närmsta utlämningsställe. Har du speciella önskemål om annat utlämningsställe så går det bra att skriva det som meddelande. När din beställning är skickad kan vi inte byta utlämningsställe.
Här kan du se vilket som är ditt närmsta utlämningsställe


Frakt smycken Postens Varubrev 29kr

Om du enbart beställer smycken så är frakten 29kr. Du väljer detta fraktsätt i kassan om du bara har smycken i din beställning. Smycken skickas med Postens varubrev och är framme dagen efter vi skickat det.

Frakt till företagsadresser 79kr
Företagskunder kan få paketet direkt till företagsadressen. Uppge företagsnamnet i kassan.

Posten Mypac 249kr
Främst tänkt till de som har långt till ett DHL Servicepoint utlämningsställe och behöver lite snabbare leverans. Normalt framme dagen efter vi skickat varorna.

Hämta i butik 0kr
Om du väljer detta alternativet så hämtar du själv upp din beställning i butiken på Torggatan 11 i Hörby. Tänk på att det bara är beställaren som kan hämta varorna och att du behöver legitimera dig.
.

 

AVGIFT FÖR EJ UTHÄMTADE PAKET
Vid outlösta paket debiterar vi en avgift om 395 kr (inkl moms) för att täcka de kostnader som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss.

Reklamation & returer

Vi synar alla varor innan de packas, men ibland kan det så klart missas något. Skulle det vara något fel på din vara så byter vi ut den åt dig mot samma vara. Är varan slut i lager blir du erbjuden en ersättningsvara du själv väljer, eller pengarna tillbaka.
Om något har hänt i transporten och paketet är skadat på utsidan så kontaktar du transportören direkt och reklamerar den där. Skicka gärna ett mail till oss så att vi vet att att något hänt med dina varor i transporten.
felleveranser eller annat som avviker från beställningen skall reklameras inom 14 dagar från paketet hämtats ut.

Vi tillämpar reglerna för distans handel och du har alltid 14 dagars ångerrätt på ditt köp

  • Reklamation. Om det är något fel på din vara som inte skett i tranporten. Skicka ett mail med bilder på varan och beskriv vad som är fel. Efter bedömning så skickar vi en förbetald fraktsedel till dig så att du kan skicka tillbaka den till oss kostnadsfritt för utbyte. Använd helst originalemballaget.
  • Transportskada. Om dina varor har blivit skadade i transporten så kontaktar du antingen Posten eller DHL för att reklamera, beroende på vem vi skickat dina varor med. Tänk på att spara emballaget och att dokumentera med bilder både den skadade varan och hur varan var emballerad. Lägg gärna ett mail till oss också så att vi vet att något hänt.
  • Länk för att reklamera DHL försändelser
Ångerrätt. Enligt distanshandels lagen så har du som kund rätt att ångra ditt köp senast 14 dagar efter att du mottagit varan.
Enligt ny lag för distanshandel från 1/7-2014 så kan du som konsument använda ångerrätten även om du använt varan men då få avdrag för värdeminskning på varan. Regeln med 14 dagar gäller fortfarande och Butik Älva har rätten att bedömma avdraget på varan utifrån värdeminskningen. Beslutet kan inte överklagas.
Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som inte ingår i vårt lagerförda sortiment.
Kontakta oss på mail info@butikalva.se och berätta att du vill ångra ditt köp. Ange även ditt ordernummer.
Du bekostar själv frakten tillbaka till oss och varorna skickas till
Butik Älva
Torggatan 11
242 31 Hörby
.
När vi tagit emot returen så återbetalar vi beloppet på den returnerade varan minus ursprungsfrakten. Tänk på att du som kund ansvarar för att varorna kommer tillbaka till oss i helt skick. Ångerrätten gäller inte vid specialbeställda varor.
Eventuell tvist kan anmälas här: EU kommisionens odr sida för tvister
Mailadress till Butik Älva är info@butikalva.se
vi reserverar oss för eventuella tryckfel i priser och produktbeskrivningar.