Försäljningsvillkor

1.1 BETALNING & FRAKT FÖR PRIVATKONSUMENTER (se längre ner för företag)
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen.

BETALNINGSALTERNATIVEN

1.1.5 Förskottsbetalning till vårt bankgiro
Vid förskottsbetalning till bankgiro anger du ditt namn och ordernummer. Efter att du satt betalt in till vårt bankgiro tar det ca 2-3 vardagar för oss att bekräfta inbetalningen. Vårt bankgironummer är
809-2249.

1.1.6 Betalning med Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Läs mer om Payson här: www.payson.se

1.1.7 Betalning med Klarna faktura

Med Klarna faktura beställer du dina varor med hjälp av information som du alltid har med dig. När du handlar med Klarna får du alltid dina varor först och betalar sen. Med Klarna faktura har du alltid minst 14 dagar på dig att betala. Vi tar ut en avgift som framgår i din varukorg för att täcka våra fakturakostnader.

Läs mer om Klarna faktura

1.1.8 Betalning med Klarna konto

Klarna Konto låter dig samla flera köp från olika e-butiker på en och samma faktura som du betalar i slutet på månaden. Du kan också dela upp dina betalningar och bestämma hur mycket du vill betala varje månad. Vi tar inte inte ut några kostnader för Klarna konto.

Läs mer om Klarna konto.

FRAKT
Vi tillämpar enhetsfrakt och skickar endast inom Sverige. Fraktkostnaden är 59Kr
OBS: Vi levererar ej Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser.

LEVERANSTIDER
Leveranser inom Sverige
Leveranstiderna ligger på 1-4 vardagar, beroende på lagerstatus.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.

FÖRETAGSINFORMATION

Postadress:
J&K Handels AB

Torggatan 11, 242 31 Hörby
Leveransadress:
Torggatan 11, 242 31 Hörby

Kontouppgifter:
Bankgiro:
149-3808
Org.nr: 559129-7410

 

Kontakt:
Kundtjänst telefon:
0764-198605

E-post: info@butikalva.se
 

1.2 ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PRIVATKONSUMENTER 
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

Butik Älva levererar till privatpersoner, företag, skolor, organisationer, föreningar och församlingar på den svenska marknaden.

Åldersgräns för beställningar
Kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.

PRISER
Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Som standard visas priserna inklusive moms. Du kan dock välja mellan att se priserna och det sammanlagda varuvärdet inklusive eller exklusive moms. Eventuell faktureringsavgift visas alltid inklusive moms. Momsen visas även i kronor innan du bekräftar ordern. Momsen är 25%, 12% samt 6%.
Fraktkostnad tillkommer alla beställningar. När du lägger något i varukorgen kan du se vad den beräknade fraktkostnaden bli i rutan under varukorgen. Fraktkostnaden läggs sedan till i totalkostnaden innan du bekräftar din beställning. Kostnaden ligger mellan

59 kr -189 kr (inkl moms).

KUND-/PERSONUPPGIFTER
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

INGET LÄGSTA ORDERVÄRDE
Vi tillämpar inget lägsta ordervärde. Du kan beställa för ett värde från 1 kr.

LEVERANS

Leveranssätt
Din beställning skickas som A-brev, Postpaket, DPD Företagspaket 16.00 eller med DHL/Schenker eller annan speditör beroende på vikt och storlek. Om varorna skickas som paket eller rekommenderat brev får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i posthanteringen. Du kan spåra paket på Postens hemsida. Ett vanligt brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras. Butik Älva förbehåller sig rätten att ändra fraktalternativet DHL servicepoint 1-3 dagar till annan transportör.
OBS: Vi levererar ej Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser.

LEVERANSTID
Butik Älva har lager i Hörby. De produkter vi har i lager skickas från oss samma dag eller dagen efter att ordern kommit in och/eller blivit betald. De produkter vi EJ har i lager skickas så fort vi får hem dem – oftas får vi hem produkter till vårt lager efter 1-3 dagar och de skickas då omedelbart till dig. Leveranstiden för dessa varor blir då ca 1-5 arbetsdagar (inom Sverige).

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång.

Avbeställning
Som privatkonsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat ordern till dig.

AVGIFT FÖR OUTLÖSTA PAKET
Vid outlösta paket debiterar vi en avgift om 395 kr (inkl moms) för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss.

TRANSPORTSKADADE VAROR
Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören (Posten, Schenker, DHL eller liknande).
Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.
Tänk på att dokumentera både det skadade godset och emballaget med tillhörande stötskydd. Spara emballaget tills skadan är utredd.

ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL
Alla varor du beställt är Butik Älvas egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.

REKLAMATIONSVILLKOR OCH ÅNGERRÄTT
För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto.
Bra att veta är även att du har som privatkonsument tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Vid reklamation skall kund kontakta Butik Älva och för att förenkla hanteringen av reklamationen uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.
Fel i leveranser eller annat som avviker från beställningen skall anmälas senast 14 dagar efter utlöst paket.

Eventuell tvist kan anmälas här: EU kommisionens odr sida för tvister
Mailadress till Butik Älva är info@butikalva.se

ÅNGERRÄTT & RETURER
Privatkonsument har, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd, men förpackning får ha öppnats varsamt. För att, som privatkonsument, använda ångerrätten skall man kontakta Butik Älva. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning för varan minus ursprungsfrakten på sker så fort vi fått tillbaka varan och returen är godkänd (återbetalning sker inom 30 dagar).
Enligt ny lag för distanshandel från 1/7-2014 så kan du som konsument använda ångerrätten även om du använt varan men då få avdrag för värdeminskning på varan. Regeln med 14 dagar gäller fortfarande och Butik Älva har rätten att bedömma avdraget på varan utifrån värdeminskningen. Beslutet kan inte överklagas.
Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som inte ingår i vårt lagerförda sortiment.

Returadressen är:
J&K Handels AB
Torggatan 11, 242 31 Hörby
Sverige

GARANTI
Samtliga garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Olika varor har olika lång garantitid, vårt mål är att detta ska framgå ur produktbeskrivningen om annorlunda garantitider tillämpas (t ex 2 år, 5 år, 10 år etc). Vi hjälper givetvis till med kontakt och garantiåtgärder, så tveka inte att kontakta oss. Privatkonsumenter har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera en produkt inom 6 månader från inköpsdatum.

FORCE MAJEUR
Händelse utanför FÖRETAGETS kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att FÖRETAGET befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

ÖVRIGT
Butik Älva förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har FÖRETAGET rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.
vi reserverar oss för eventuella tryckfel i priser och varubeskrivningar.

COOKIES
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

Butik Älva använder cookies.

En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på Butik Älva krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.