Reklamation och retur

Formulär för reklamation och ångrat köp

formuläret nedan fylls i för att vi skall få kännedom om att en transportskada skett eller om du har ångrat ditt köp av någon anledning. 

Vid skada tänk på att dokumentera skador på ytteremballaget samt hur varan varit skyddad i paketet. Skadade paket som kommer med hemleverans skall alltid anmälas direkt till chauffören.

Längre ner på sidan hittar du detaljerad information om returer och reklamationer.

Instruktioner:

  • Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran. Det är viktigt att du fyller i samtliga fält i returblanketten. Returen är giltigt i 14 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
  • Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
  • Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
  • Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
  • Förpacka godset väl för att undvika skador. Du som kund ansvarar för att produkterna kommer fram utan skador.
  • Bifoga en kopia av returbekräftelsen eller följesedeln som kom med i paketet i returen och skicka den till oss.

Vid ångrat köp väljer står du själv för returkostnaden samt ansvarar för att varan kommer tillbaka till oss oskadad. 

Vi kan tillhandahålla en förbetald returfraktsedel via mail. Kostnaden 89kr dras då av på återbetalningen. Önskar du en returfraktsedel kan du ange det i din reklamationsanmälan.

Viktigt! Retur som du själv ordnar skall skickas till J&K Handels AB, Torggatan 11,  242 31 Hörby - Mail: kontakt@butikalva.se

OBS!  Vi löser inte inte ut rek, eller ofullständigt frankerade försändelser.

Detaljerad information om returer och reklamationer

Ångerrätt

Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.

Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits, ljud- eller bildupptagning samt datorprogram med bruten försegling, parfym och liknande som öppnats, vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, lösnummer av en tidning eller tidskrift (men du har ångerrätt om du beställt en prenumeration) eller varor som normalt inte lagerförs utan som tagits hem enbart för din räkning så kallade (beställningsvaror). Vid ångerrätt återbetalas beloppet för varan men inte betalda fraktkostnader. 

Om du fått fri frakt för att din order överstiger gränsen för fri frakt, kan vi lägga på frakt i efterhand om beloppet efter retur understiger gränsen för fri frakt

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan, vid ångrat köp skickar vi inte automatiskt ut förbetalda returhandlingar. Om man önskar returfraktsedel, så meddela oss detta. Kostnaden för returfrakten 89kr dras av på återbetalningen.

Reklamation

Om varan är trasig när du öppnar paketet skall detta anmälas till oss inom 3 dagar. Om det blir fel på varan har du, som är privatperson, reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Om det finns garanti som är längre än 3 år kan du reklamera inom garantiperioden.

Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.

Vid fel på varan fyller ni i formuläret nedan och mailar en bild som visar på vilket sätt varan är defekt, vi kommer efter bedömning att kontakta er via mail med förslag på åtgärd, exempelvis kostnadsfritt utbyte eller återbetalning av varans kostnad om vi inte kan skicka ny vara. Vi vill även ha en bild där man tydligt ser skadan eller defekten. Det går inte att bifoga bild i detta formuläret. Istället kan bild bifogas med svarsmailet ni får efter reklamationsbegäran skickats in.

Skadade paket som kommer med hemleverans skall anmälas direkt till chauffören

Byte

Om du vill byta en vara exempelvis annan färg eller storlek, så hanteras det på samma sätt som ett ångrat köp. Du gör an anmälan via vårt formulär, skickar tillbaka den och lägger en ny beställning på den varan du vill ha istället. När vi får tillbaka returen återbetalar vi beloppet minus fraktkostnader.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.