Reklamation och retur

Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.

Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits, ljud- eller bildupptagning samt datorprogram med bruten försegling, parfym och liknande som öppnats, vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, lösnummer av en tidning eller tidskrift (men du har ångerrätt om du beställt en prenumeration) eller varor som normalt inte lagerförs utan som tagits hem enbart för din räkning så kallade (beställningsvaror). Vid ångerrätt återbetalas beloppet för varan men inte betalda fraktkostnader. Returfrakten bekostar du själv.

Om varan är trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Om det finns garanti som är längre än 3 år kan du reklamera inom garantiperioden.

Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan, vid ångrat köp skickar vi inte ut förbetalda returhandlingar. 

Vid fel på varan som inte skett i transporten fyller ni i formuläret nedan och mailar en bild som visar på vilket sätt varan är defekt, vi kommer efter bedömning att kontakta er via mail med förslag på åtgärd, exempelvis kostnadsfritt utbyte eller återbetalning av varans kostnad om vi inte kan skicka ny vara.

Skador som skett i transporten görs direkt till transportören på deras hemsida: Länk till DHL reklamationsformulär

formuläret nedan fylls i för att vi skall få kännedom om att en transportskada skett. Tänk på att dokumentera skador på ytteremballaget samt hur varan varit skyddad i paketet.


Instruktioner:

  • Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran. Det är viktigt att du fyller i samtliga fält i returblanketten. Returen är giltigt i 14 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
  • Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
  • Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
  • Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
  • Förpacka godset väl för att undvika skador. Du som kund ansvarar för att produkterna kommer fram utan skador.
  • Bifoga en kopia av returbekräftelsen i returen och skicka den till oss.
  • Vid godkända reklamationer skickar vi ut en förbetald returfraktsedel.
  • Vid ångrat köp väljer du själv retursätt och står för kostnaden samt ansvarar för att varan kommer tillbaka till oss oskadad.
  • Retur skall skickas till J&K Handels AB, Torggatan 11,  242 31 Hörby.

OBS! Returer som skickas in utan reklamationsunderlag accepteras ej. Vi löser inte inte ut rek, eller ofullständigt frankerade försändelser.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.